SocieteitAanDeMaas2

Toertochten bij de Maas
Elk jaar maken we een agenda met toertochten waaraan ervaren roeiers kunnen deelnemen. Een aantal tochten organiseren we zelf.
In de toertochten kalender kunt u de tochten van dit jaar vinden.
Veel roei plezier!

<< Over Jeugdroeien bij De Maas>>
Roeiers behoren in Nederland al vanaf hun 27e jaar tot de Veteranen divisie. De Maas heeft dan ook een grote groep Veteranenroeiers, van verschillend roeiniveau. Vanuit de roeiopleiding ontstaan roeiploegen, maar ook uit de ‘horizontale invliegers’, meestal oud wedstrijdroeiers, ontstaan roeiploegen. Deze ploegen blijven vaak in min of meer gelijke samenstelling jaren op het water. Van tochten op zondagochtend over de Rotte met koffiepauze tot het starten van nationale en internationale wedstrijden met bijbehorend trainingsschema, alle varianten zijn te zien. De Veteranen roeiers zijn zeer actief en betrokken bij veel van wat de Vereeniging bindt.

IJsselmondetocht2017 118Foto's (c) Hans WijkerZoals ieder jaar proberen we van uit de organisatie deze tocht op een zondag te plannen waar we de stroming zo gunstig mogelijk hebben voor onze roeiers.
Op de vrijdag voorafgaand aan deze Lustrum editie was het nog onzeker of de wind voorspellingen ons gunstig gezind waren. In telefonisch overleg met alle bezoekende team captains waar we konden waarschuwen voor een pittige tocht werd afgesproken dat het definitieve GO sein gegeven zou worden op zaterdag om 07.00 uur...als de windvoorspellingen niet erger werden dan 5 BFT.

Gelukkig kon het sein GO gegeven worden en gingen we op zondag 25 juni zeer vroeg van start. De ploegen werden allemaal verwacht om 05.30 uur want we wilden zo vroeg mogelijk beginnen met de tocht zodat we tot aan de Noord nog stroom mee zouden hebben.
Door de behulpzaamheid van alle roeiers lagen alle 12 wherries in een vlot tempo in de kom te wachten. Om 06.33 uur werd het startsein gegeven en begonnen we aan onze tocht.
Dit jaar waren de bezoekende roeiers van de tocht afkomstig van Het Spaarne, de Viking, de Goudse en De Laak. Er deden 4 Maasteams mee. Begeleid door 2 sloepen en 1 RIB voor de veiligheid en assistente op het water.
Zo werd al direct na de start gevraagd om schroevendraaiers voor een manchet aan te draaien van 1 riem. Gezwind werden die met de RIB naar het noodlijdende team gebracht in de Gans. De Gans kreeg een sleepje en kon even de reparatie uitvoeren.
Het konvooi roeide gewoon verder, onder de Brienenoordbrug door, langs Huis ten Donck bij Ridderkerk de Noord op. Daar kwam de wind al flink vanaf de westkant. Nabij Alblasserdam ging het konvooi de Rietbaan in en kon er meer beschut geroeid worden naar de Strooppot waar we een sanitaire pauze en een wisselpunt hadden voor een estafette ploeg van Het Spaarne.

Zoals we hadden gepland gingen we om half tien bij Dordrecht over stuurboord uit van de Noord en de Oude Maas. Daar kregen de roeiers de wind vol op de boeg. Er zijn bijzondere foto’s gemaakt waar optisch de roeiboot onder water gaat maar alle roeiers toch hun voeten drooghouden.
Op dit stuk van 20 kilometer tot aan de lunchstop werd ook de 10 kilometer wedstrijd gehouden. Er deden 3 ploegen mee. Dit jaar deed het snelste team (RV De Laak) er 1uur en 11 minuten over met wind 4Bft tegen en windvlagen van 50 km/h. Puike prestatie.
Het eerste team roeide om half twaalf Jachthaven Rhoon binnen voor de lunch. Het laatste team kwam een uur later binnen. Er werd genoten van de lunch die dit jaar werd verzorgd door Sjaan van de jachthaven en er werden nieuwe roei vriendschappen gemaakt.

Om half twee moesten we weer alle wherries op het water hebben voor het naar verwachting zwaarste stukje van deze tocht: De 9 kilometer op de Oude Maas tot aan de hoek van Het Scheur. Een aantal wherries kreeg een verplicht sleepje om aansluiting te houden met het veld.
Nabij de hoek moesten we het veld compacteren zodat we voor de Haven authoriteiten als een blokje scheepjes behandeld konden worden.
Een uur eerder dan verwacht waren we om half drie, onder de Botlekbrug door en wachtte ons de RPA 16 op. Na overleg werd besloten dat we daar even moesten wachten voor een opvaart van de Star Curaçao naar de 1e Pet(roleumhaven). Na de goedkeuring van de RPA 16 gingen we de Nieuw Maas op. Wind sterk mee en stroom mee op dit stuk. De wherries vlogen terug naar de stad. We hadden weinig verkeer dus we mochten vaak gewoon verder.
Aan het eind van de Koningshaven hebben we wel weer het veld ingedikt omdat het moeilijk compacteren is op de Nieuwe Maas nabij het oversteekpunt.
De tijd van terugkomst in de haven van de Watertoren is dit jaar geklokt om 16.46 uur. Een geweldige prestatie voor dit “monsterrondje”. Hulde aan alle deelnemers en begeleiders.

We zullen zo snel mogelijk de datum voor de 71e editie in 2018 wereldkundig maken zodat we wederom een Ware Roei Belevenis kunnen aanbieden.

Een uitgebreide fotoreportage, gemaakt door Hans Wijker, is hier te vinden.

Afschrijfboek

Kijk zonder in te loggen of er nog roeiboten of ergometers beschikbaar zijn op de Rottelokatie. Om te zien wie de boot heeft afgeschreven, of zelf een boot af te schrijven, moet worden ingelogd met de inloggevens van MijnMaas